Succesvol je boek verkopen – Ontdek de mogelijkheden

Lees hoe je succesvol boeken verkopen

Wat maakt het succes van boekverkoop? Is er een magische formule? Speelt het ontwerp of onderwerp een cruciale rol? Draait het om schrijfstijl of reclamebudget? Ontdek de antwoorden terwijl we het verhaal achter een van onze bestsellers onthullen.

auteur loopt de trap gemaakt van boeken op
Auteur is op zoek naar de betere verkoop van zijn boek

Onderwerp is medebepalend

Ik herinner het me nog goed. Het was een doorsnee dinsdagmorgen. Ik ontving een e-mail: “Ik heb een boek geschreven.” Als eigenaar van uitgeverij Boekenplan, een normale ochtend. Deze e-mail kwam van psycholoog Marly Senden. Ze wilde zo’n 50 boeken laten maken. Haar boek richtte zich op relatietwijfelaars. De titel? “Bij twijfel zeker doen.” Intrigerend onderwerp, vond ik. Ik maakte snel een afspraak.

Schrijfstijl

Een week later zat ik bij haar op de bank om onze offerte door te spreken. Natuurlijk kwam het mogelijke uitgeeftraject snel ter sprake. In dit traject is redigeren echt een must. Als auteur ben je urenlang met de teksten bezig geweest. We weten uit ervaring dat je na verloop van tijd min of meer blind wordt voor foutjes en stijlbreuken. Hierdoor lezen sommige stukken minder vlot weg. Daarom laten wij altijd twee redacteuren naar het manuscript kijken. Een vlot lezende schrijfstijl is dus belangrijk als het gaat om je boekverkoop.

Het omslag

‘Hoe gaat het ontwerpen in zijn werk’, vroeg Marly nieuwsgierig.
‘Wij verzorgen alles, maar heb je zelf al een idee?’, vroeg ik.
Ik vraag dit altijd dit omdat ik weet dat auteurs daar soms een uitgesproken mening over hebben. Uiteindelijk is het eindresultaat iets geheel anders. Met het stellen van deze vraag voorkomen we veel teleurstelling en onnodig dubbel werk.
‘Ja en ik heb ook al een foto’, antwoordde Marly.
‘Mooi, daar kunnen we wel iets mee. We maken een ontwerp en sturen je dan een digitale proef. Daar gaan we mee door tot je 100% tevreden bent. Aan het eind van de ontwerp- en opmaakfase, produceren wij een proefboek. Het is exact het boek zoals dat straks bij de lezer terecht komt. Toch nog niet helemaal tevreden? We passen het aan tot je juichend uitroept: ‘Dit is hem!’.
‘Dat klinkt geweldig’, zei ze enthousiast.

Ja, natuurlijk is het omslag mede bepalend bij een succesvolle boekverkoop. Gelukkig kunnen we auteurs daar goed bij helpen. Met mijn jarenlange ervaring in de grafische industrie en de uitgeverswereld – van accountmanager tot commercieel directeur – mag ik mij expert noemen op het gebied van vormgeving, productie, druk, verkoop en boekuitgave en heb vele auteurs en bedrijven geholpen om samen een kwalitatief goede en succesvolle publicatie te verwezenlijken.

Marketing cruciaal voor boek verkopen

We zorgden voor een oplage bij de groothandel. Printing on demand levert binnen twee dagen het boek bij de lezer. Oplage bepalen we afhankelijk van verkoopverwachtingen. Na negen weken leverde ik de boeken bij Marly af. ‘Jammer dat het uitgeefproces erop zit’, zei ze. ‘Ben je gek? Nu begint het verkoopproces!’, zei ik.

Het Boekenplan uitgeefpakket omvat de volgende marketingactiviteiten:
• promotiemateriaal (recensies, persberichten, video)
promotie via social media
• auteurswebsite

Uiteindelijk kwam Marly paginagroot in de Telegraaf, werd ze uitgenodigd door L1 radio en tv en werden enkele artikelen in tijdschriften gepubliceerd. Nu heeft ze elke 14 dagen op de radio een spreekuur.

Conclusie

Er is géén speciale formule. Factoren zoals het onderwerp, de schrijfstijl, de omslag en de promotie spelen weliswaar een rol, maar niet altijd in dezelfde mate. Boeken verkopen is keihard werken en geluk hebben om op het juiste moment je boek te lanceren.

Meer weten?
Maakt dit blog je enthousiast en wil je eindelijk je boek uitgeven? Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact op!

button email ons nu

 


Geverifieerd door MonsterInsights